امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://azmoon.cloob24.com
0

یکی از متداول ترین سوالات محققان. محاسبه اندازه نمونه برای مطالعه برآورد شیوع موضوع مورد نظر در جمعیت هدف است در بسیاری از کتاب ها (دانیل، 1999، Lwanga و Lemeshow،

1991) این موضوع بحث شده است. هدف از انجام محاسبات مربوطه، تعیین حجم نمونه مناسب به منظور برآورد شیوع جمعیت با دقت خوب است. اما محاسبه آن با استفاده از فرمول ساده است و شامل چند مرحله ساده است. با این حال، تصمیم گیری برای انتخاب مقادیر مناسب از پارامترهای مورد نیاز در فرمول در برخی شرایط چندان ساده نیست. در این مقاله، مشکلاتی که پژوهشگران مواجه می شوند و راه حل رسیدگی به این مشکلات مطرح شده است.

نحوه محاسبه حجم نمونه

از فرمول ساده زیر (دانیل، 1999) می توان استفاده کرد:

که در آن n حجم نمونه،

برای سطح اطمینان

P = میزان شیوع انتظار و یا نسبت ابتلا به بیماری یا شرایط موردنظر)یعنی اگر 20 ٪، P= عدد 0.2وارد شود)

d = دقت (به نسبت یک اگر 5% بود عدد وارد شود)

آماره Z (:در سطح اطمینان 95 درصد، که در مطالعات علوم پزشکی مقداری مرسوم است، ارزش Z 1.96 است. در این مطالعات، محققان نتایج خود را با فاصله اطمینان 95 ٪ (CI). اعلام می کنند. محققانی که می خواهید به فاصله اطمینان بیشتری داشته باشند از مقدار 99 ٪ در مورد تخمین خود استفاده می کنند، ارزش Z در در فاصله اطمینان برابر با 2.58 است.

نسبت P مورد انتظار: این نسبت (شیوعی مساله ای مانند بیماری یا مشکلی است که محققان قصد دارند در مطالعه میزان آن را برآورد کنند. گاهی اوقات، پژوهشگران متعجب و متحیر اند که این مدارا را ما نمی دانیم. و اصلا به همین دلیل است که قصد انجام این مطالعه را داریم. پژوهشگران باید درک کنند که مقیاس P از عدد صفر تا یک متغیر است، حجم نمونه بسته به مقدار P (شکل 1) تغییر می کند. بنابراین، ما باید برای بدست آوردن تخمینی از میزان شیوع یا همان P به منظور محاسبه حجم نمونه در بسیاری از از مطالعات قبلی استفاده کنیم. در این مقاله، P به صورت کسری از یک، برای استفاده فرمول.بیان می شود برای مثال، اگر شیوع یک بیماری 20 ٪، سپس P برابر است با 0.2.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه